Actuele onderwerpen
  • welkom

Botdichtheid en Bodypump

Geplaatst door Ciska Tuls 0
03 april 2016

Botdichtheid

Een lage botdichtheid kan verwoestende effecten hebben naarmate we ouder worden. Heupfracturen komen vaker voor bij ouderen met osteoporose. Statistieken wijzen uit dat 20% van de 50/+-ers binnen 12 maanden na een heupfractuur overlijdt en dat minder dan een derde deel weer volledig normaal kan functioneren. Verlies van botdichtheid kan al op 35-jarige leeftijd beginnen en versnelt na je veertigste.

Weerstandstraining

Weerstandstraining wordt voorgeschreven om de botdichtheid te behouden en te vergroten. Het traditionele voorschrift is het tillen van zware gewichten met weinig herhalingen. Deze vorm van trainen schrikt sommige mensen af. Bodypump wordt gezien als haalbaar en minder intimiderend maar tot voor kort was er geen bewijs voor dat Bodypump ook de botdichtheid beïnvloedt.

Onderzoeksresultaten

Twee groepen volwassen in de leeftijd van 28-63 hebben daarom meegedaan aan een proef van 27 weken. De krachttraining groep deed Bodypump + RPM en de andere groep Bodybalance + RPM.

De groep die deelnam aan Bodypump had een verhoogde botdichtheid van de armen van 4%, 8% in de benen, 7% in het bekken en 3% in de ruggengraat. De toename in squat kracht was zelfs 25,3%  hoger dan die van de andere groep.

De resultaten van deze proef laten dus duidelijk zien dat een programma met een lage belasting en veel herhaling een effectieve  manier kan zijn om de botdichtheid te vergroten. Bodypump is daardoor de perfecte manier om fit sterk en gezond te blijven naarmate we ouder worden.

Tags behorende bij dit artikel

Auteur: Ciska Tuls